Het rijke roomse leven in brabant 1900-1970

Internaat De La Salle in Stevensbeek

Internaten
Internaat De La Salle in Stevensbeek

Internaat De La Salle in Stevensbeek

Van eind jaren '50 tot begin jaren '70 was in Stevensbeek het internaat De La Salle gevestigd. Op dit internaat verbleven jongens die les kregen op de ulo-school van de Broeders van de Christelijke Scholen, ook wel Broeders van De la Salle genoemd.

De Broeders van De la Salle kwamen met de stichting van deze kostschool tegemoet aan een gebrek aan katholiek vervolgonderwijs in Stevensbeek. In deze ontginningsnederzetting was lange tijd namelijk alleen maar het juvenaat / gymnasium van de paters Sacramentijnen te vinden. Jongeren die van de lagere school kwamen en verder wilden leren, maar niet naar het gymnasium konden of wilden, moesten hun heil dus elders zoeken. Deze situatie duurde voort tot eind jaren vijftig, toen de Sacramentijnen besloten om ook een handelsopleiding en ulo in het dorp te stichten. Maar het waren dus niet deze paters, maar de Broeders van de Christelijke Scholen, die deze nieuwe scholen onder hun hoede namen.

Deel deze kaart op

Laatste reacties

Hans Parabirsing is op 11 april 2026 overleden. Ik ken zijn geweldige verhalen over De La Salle. .. meer lezen
Hans Parabirsing is op 11 april 2026 overleden. Ik ken zijn geweldige verhalen over De La Salle... meer lezen
Michael Adelaars zei over Internaat De La Salle in Stevensbeek
Hoi ,hier ff een vraagje aan iedereen die bij mij op het internaat De La Salle had gezeten ,in de periode 1987 tot 1982.. meer lezen
André van Gasselt (heet nu A. Janssen) zei over Internaat De La Salle in Stevensbeek
Ik heb slechts 1 jaar op het internaal gezeten en dat was ook mijn brugklas jaar. Ik denk dat het 1977/1978. Kamertje aan.. meer lezen
Hallo ik heb in 82 en 83 op de La Salle gezeten met Jeroen Schörn en Henk de vries . Ik en jeroen kwamen uit Amsterdam.. meer lezen
Naar het forum