De basiliek van Oudenbosch is dan ook niet alleen een bijzonder voorbeeld van neoclassicisme, maar ook een bijzonderheid in het oeuvre van Cuypers, die net zo’n hekel had aan dit neoclassicisme als Hellemons aan de neogotiek.
Vol ongeloof hebben architectuurhistorici naar de bouwtekeningen gekeken van de Oudenbossche basiliek, waarop toch echt de handtekening van Pierre Cuypers staat. Ze wilden het met eigen ogen zien, omdat ze niet konden geloven dat hij verantwoordelijk was voor deze kopie van de Sint-Pieter in Rome, met als voorgevel een kopie van de basiliek van Sint-Jan van Lateranen. En toch was het zo. Misschien wel omdat ook de schoorsteen van een voorstander van de neogotiek moet roken. |
Foto: Paul van Galen, 2011. Bron: Collectie Rijksdienst Cultureel Erfgoed 559.842 |
Maar wie hadden het vroeger nu eigenlijk voor het zeggen in de parochie? Welke herinneringen heb je nog aan de pastoors en kapelaans van toen? Hoe heeft pastoor W.F. van Heijst zich bijvoorbeeld van zijn pastorale taken gekweten in de jaren vijftig? Of misschien staan juist de kapelaans je nog het helderst voor de geest: D.W. Siteur, J.P. Lips en T.G.J. Kloeg. Die laatste schopte het trouwens tot pastoor van dezelfde parochie in 1964. Tot wanneer heeft hij er vervolgens de heilige mis verzorgd?
Je kunt hieronder al je verhalen met ons delen!
T.G.J. Kloeg als kapelaan, in 1961, tijdens het eerste lustrum van de Oudenbossche drumband. We zien hier de receptie in het gemeenschapshuis, met v.l.n.r.: de heren Dekkers, P. Janssen, Ossenblok, kapelaan Kloeg en Buijs, bestuursleden en wethouder J. Keij. (West-Brabants Archief, RAW014012739, fotograaf onbekend) |
T.G.J. Kloeg als pastoor, in 1971, tijdens de viering van het einde van de restauratie van de buitenzijde van de basiliek in 1971. V.l.n.r. pastoor Kloeg, kapelaan Lansbergen, bisschip Ernst en kapelaan Buijs (West-Brabants Archief, RAW014013734, fotograaf onbekend) |
Reactie toevoegen